سیرآب از آب حیات

از هر دری ...

سیرآب از آب حیات

از هر دری ...

سیرآب از آب حیات

کِشتِ ما را میتواند قطره ای سیرآب کرد

این قدر اِستـــادگی ای ابرِ دریادل چــرا ؟
صائب تبریزی

شادی روح شهدا و امام

صلوات

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

پربیننده ترین مطالب

  • ۱۲ خرداد ۹۶ ، ۱۴:۱۰ نگاه

محبوب ترین مطالب

آخرین نظرات

نگاه

جمعه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۶، ۰۲:۱۰ ب.ظ

نگاه

نگــــاه


آیات :

1-«قل للمؤمنین یغضّوا من أبصارهم و یحفظوا یفروجهم ذلک أزکن لهم ، إنّ الله خبیر بما یصنعون (30)،‌ و قل للمؤمنات یَغْضُضْنَ مِنْ أبصارهنّ ...... توبوا الی الله جمیعاً أیّه المؤمنون لعلکم تفلحون.

شأن نزول : امام محمد باقر (ع) می فرماید : جوانی از أنصار در راه با زنی روبرو شد چهره آن زن آن جوان را به خود جلب کرد چشم خود را به او دوخت و در حالی که راهش را ادامه می داد همچنان او را با چشمانش بدرقه می کرد وارد کوچه ای شد باز هم بر می گشت و نگاه می کرد یکدفعه سرش به دیوار خورد چند لحظه بعد به خود آمد و دید صورتش شکافته و خون آمده ، سخت ناراحت شد گفت به خدا قسم نزد پیامبر (ص) می روم و ماجرا را تعریف می کنم . چشم رسول خدا که به او افتاد فرمودند : چه شده، ماجرا را گفت در این هنگام جبرئیل این آیات را برای پیامبر (ص) آورد. 

تعبیر یغضّوا خیلی حساب شده است زیرا معنای آن کم کردن ونقصان است زیرا اگر بستن چشم تقاضا می شد ، مانع راه رفتن

بود ، اما چیزی که خواسته شده اینست که قدری از وسعت دید

چشم که زن نامحرم در آن قرار می گیرد را کم کنیم و چشم را پائین بیندازیم لذا در مورد «أن» مذکور در آیه احتمالات متفاوت است ، زائده یا ابتدائیه اما قول صحیح تبعیضیه بودن آنست .

-           در قسمت بعد دستور به حفظ عورت داده می شود که طبق روایت امام صادق (ع) که فرمودند : کلّ آیةفی القرآن فیها ذکر الفروج فهی من الزّنا الّا هذّه الایة فانّها من النظر . پوشاندن از نگاه به دیگران است نه از زنا

-          در آخر آیه توجهی می دهد به افرادی که نگاه هوس آلود به نامحرمان می اندازند و می گویند جای خواهرم نگاه می کنم و می فرماید : «أنّ اللّه خبیر بما یصنعون» یعنی خدا می داند غیر اختیاری است و پاک یا عمداً و آلوده ،‌ برای خدا فیلم بازی نکنیم

-           خطاب «یغضضن من أبصارهنّ» می رساند که چشم چرانی به زنان هم حرام است

-           توبوا الی اللّه یکی به این معنا که اگر کردید تا به حال ، حالا برگردید و توبه کنید .

یعلمٌ خائنهٌ الأعین و ما تُخفی الصدور 

کلمه خائنه مصدر است مانند خیانت یا کاذبه به معنای کذب و منظور از خائنه الأعین همه گناهان نیست بلکه منظور گناهانی است که برای دیگران هویدا نباشد مانند سارقه النظر به معنای نگاههای زیر چشمی و پنهانی به دلیل اینکه با جمله و ما تخفی الصدور هم همراه شده است .بعضی دیگر هم گفته اند به معنای اینست که خدا چشمهای خائن را می شناسد . 

اما نظر اول صحیح تر است و با روایت هم سازگارتر . در روایتی آمده است : چون روز فتح مکه شد رسول خدا(ص) همه مردم را أمان داد مگر چهار مرد و دو زن که درباره آنها دستور دادند هر جا یافتندآنها را بکشند حتی اگر به پرده کعبه آویخته بودند . و یکی از آن چهار نفر عبدالله بن سعد بود که خودش را نزد عثمان بن عفّان پناهنده کرد . بعد عثمان نزد رسول خدا آمدند . عثمان از رسول خدا(ص) خواست تا با او بیعت کند حضرت امتناع ورزید ، عثمان بار دوم وسوم اصرار کرد تا پیامبر با او بیعت کرد هنگامی که خارج شدند یاران گفتند: چرا اشاره ای نکردید تا قبل از امان گرفتن برخیزیم و او را گردن بزنیم حضرت فرمودند : ان النبیّ لا تکون له خائنه الأعین. 

عبدالرحمن بن سلمه از امام صادق(ع) : أَلَمْ تَرَ اِلی الرجل ینظر اِلی الشی و کانّه لایَنْظُرُ الیه فذلک خائنه الأعین .

حال خواه به نوامیس مردم باشد به صورت دزدکی گاه به صورت اشاراتی با چشم به منظور تحقیر و عیبجویی از دیگران یا اشاراتی که مقدمۀ توطئه و نقشهای شیطانی باشد .

نکته : این که خدا از صفاتش یعلم خائنه الأعین و وما تخفی الصدور را مطرح می کند یعنی حتی به اندازه یک نگاه دزدکی را خدا می داند.  «الم یعلم بأَنَّ الله یَری» 

برخی از خجالت از خدا گناه نمی کنند، برخی وقتی گناه می کنند دو غصه می خورند یکی غصه عذاب آخرت ، یکی هم از این آبروریزی که جلو خدا کردند ، چون حیاء دارند ناراحتند .

 نقل می کنند بیدار دلی بعد از گناهی توبه کرده بود و پیوسته می گریست گفتند: چرا اینقدر گریه می کنی ؟ مگر نمی دانی خداوند متعال غفور است ؟ گفت: آری !‌ ممکن است او عفو کند ، ولی خجلت و شرمساری که او مرا دیده چگونه از خود دور سازم ؟!

گیرم که تو از سر گُنَه در گذری                                                                         

                          زان شرم که دیدی که چه کردم چکنم؟!

و از آن سخت تر اینکه آن لحظه که چشمت مشغول نگاه حرام است یا هر گناه دیگر شرم کن از چشمان فاطمی حجت بن الحسن ارواحنا فداه که تو از او غافلی اما حضرت به اعمال شیعیانش آگاه است . ابوبصیر از دوستان امام باقر(ع) می گوید: من در کوفه به یکی از بانوان قرائت قرآن یاد می دادم روزی در یک موردی با او شوخی کردم پس از مدتی در مدینه به محضر امام باقر(ع) رسیدم حضرت مرا سرزنش کردند و فرمودند: «کسی که در جای خلوت گناه کند خداوند نظر رحمتش را از او برمی دارد ، آن چه سخنی بود که به آن بانو گفتی ؟!» از شدت شرم سرافکنده شدم و توبه کردم امام باقر(ع) به من فرمود: «مراقب باش که دیگر تکرار نکنی و با زنان نامحرم شوخی ننمایی»

امام زمان از ارتباط گناه آلودت آگاه است از حضرت شرم کن اگر آقا به زودی ظهور کنند با چه رویی می خواهی خدمتشان برسی، قیامت چگونه از حضرت انتظار شفاعت داری تو که آبروی خودت را نزد حضرت خدشه دار کردی یقین بدان حضرت آگاه است . قرآن می فرماید : «قل أعمَلوا فسیری الله عملکم و رسوله و المؤمنون ....»

روایت داریم مومنون مقصود اهل بیت (ع) هستند .  [یا بن الحسن «أمان از لحظۀ غفلت که تو شاهدم هستی»؟!]

چشم زهرا(س)را گُنَه خون می کند   حال زینب(س)را دگرگون می کند

هر زمانکه عاشقی مجرم شود    قلب مهدی(عج)را چه محزون میکند 

روایات 

1- امام علی (ع) : العینُ بریدُ القلب   چشم ، پیک دل است   

2-امام علی (ع) : العین جاسوس القلب و برید العقل .

پیام روایت فوق اینست که نگاه بر قلب و عقل تأثیر مستقیم دارند اگر نگاه منفی باشد تأثیر منفی و اگر مثبت باشد تأثیر مثبت.

3-امام المتقین علی (ع) : القلبُ مُصْحَفُ البَصُر . دل کتاب دیده است.

4-رسول خدا (ص) : ایّاکم و فضول النظر ، فانّه یَبْذُرُ الهوی و یُوَلِّدُ الغفله. بپرهیزید از نگاههای زیادی زیرا که تخم هوس می پراکند و غفلت می زاید.

5-الامام علی (ع) : العیون مصائِدُالشیطان. چشمهامراتع(چراگاههای) شیطانند.

6-امام علی (ع) : عَمَی البصر خیرٌ مِنْ کثیرٍ مِنَ النّظَر.کوری چشم بهتر از بسیاری نگاه ها است .

7-امام علی (ع) : مَنْ أطْلَقَ ناظِرَه أتعب حاضِرَه مَنْ تتابَعَتْ لحظاته دامَتْ حسراته.

کسی که مهار چشم خود را رها کند زندگی اش را به زحمت اندازد و کسی که پیاپی نگاه کند حسرتهای طولانی خواهد داشت .

8- امام صادق(ع) : کم مِنْ نَظْرَهٍ أوْ      حَسْرهً طویلهً.

ای بسا یک نگاه که حسرتی طولانی به بار آورده است .

9- رسول خدا (ص) : لکُلٍّ عضوٍ مِن ابن آدم حظٌّ مِنَ الزنّا ، العینُ زُناها النَّظَر.

برای هر عضوی ز آدمی بهره ای از زنا است زنای چشم نگاه حرام است .

10- غضوا أبصارهم ترون العجائب.

چشمان خود را فرو بندید تا شگفتی ها ببینید

11- رسول الله (ص) : مَنْ مَلَأَعینه مِن حرام مَلَأَ الله عینه یومَ القیامَهَ من النّار الّا اَن یتوبَ و یرجعَ. هر کس چشمش را از حرام پر کند خداوند چشم او را قیامت از آتش پُر کند . مگر اینکه توبه کند و برگردد [از عملش دست بردارد]

12-الامام صادق (ع) : النظره سهمٌ مِن سهامِ اِبلیسَ مسمومٌ ، مَن ترکها لله عزوجل لالِغَیرِه أعقَبَهُ الله ایماناً یَجِدُ طعمَهْ.

13- راه علاج : امام علی (ع) : اذا رأی أحدکم امرأه تعجبه فلیات اهله فان عند اهله مثل ما رأی و لایجعلن للشیطان الی قبله سبیلا و لیصرف بصده و عنها لم نکن زوجه فلیصل رکعتین و یحمدالله کثیراً و یصلی علی الذی و اله ثم لیسأل الله من فضله فان یبیح له برأفته ما یغنیه . هرگاه یکی از شما زن زیبایی را دید و از او خوشش آمد برود و با همسر خود نزدیکی کند زیرا نظیر آنچه دیده است در همسر خود نیز هست شیطان را به دل راه ندهد و چشم خود را از آن بردارد اگر خداوند مسألت کند که از فضل خویش عنایت کند .


تحلیل روانشناسی                    
طبق آمار گرفته شده از مدارس و دانشگاه ها در بین پسرها بیشترین انتخاب و تقاضا با موضوع نگاه بوده و در بین دختران موضوع محبت بیشتر انتخاب می شود «زیرا اصولاً اگر خانم ها و آقایان تربیت نشده باشند مردها علاقه به شهوت دارند و خانمها به دنبال محبت هستند »  «از آنجایی که می خواهیم دوستان با شیو
ۀ ارائهی بحث هم آشنا شوند این قسمت را به صورت محاوره ای و بدون تلخیص خدمت شما ارائه می کنیم »

در این چند دقیقه ای که می خواهیم در مورد نگاه با هم صحبت کنیم قصد بحث فقهی نداریم نگاه از لحاظ روانشناسی مطرح است انسان عاشق زیبایی است ، انسان مانند حیوان نیست که نگاه به گل زیبا و علف برایش یکسان باشد ، کاخ و استبر تفاوتی برایش نداشته باشد ، برخی می گویند اسلام ما را از لذتها نهی کرده است برای اینکه ضررها مشخص شود در نتیجه خیرخواهی اسلام روشن شود در این قسمت بحث را متمرکز می کنیم بر روی نگاههای جنسی به شخص ، عکس،‌ فیلم آنهم به قصد لذت جنسی بردن که همۀ علمای اسلام از صدر اسلام تا به حال می گویند جز به حلال(یعنی همسر) ولو به دیوار باشد حرام است .

اما برای شروع به چند مقدمه توجه کنید :

1) چشم یک عضو خیلی پیچیده است . 70میلیون تار ضخیم دارد که رنگهای غیر سیاه و سفید را می بیند و 12میلیون تار نازک برای دیدن ، البته پیچیده ترین چشم هستی چشم انسان نیست بلکه طبق روایات چشم پشه پیچیده ترین است .

طبق بررسی ها گفته اند 3میلیون عدسی دارد و 180درجه را می بیند

2) قانون اشیاء پیچیده در دنیا اینست که طراح و سازنده اش باید راجع به آن نظر بدهد و به همین خاطر هر وسیلۀ پیچیده ایی که ساخته می شود از تلویزیون تا کامپیوتر یا ماشین لباسشویی و ... کارخانه سازنده حتماً یک دفترچه راهنمای استفاده هم همراه آن قرار می دهد و هر کس که می خرد به آن توجه می کند و طبق آن از آن وسیله استفاده میکند مثلاً اگر در دفترچه راهنما آمده باشد روی آن آب نریزید هرگز روی آن آب نمی ریزند زیرا می دانند که وقتی سازنده اش گفته نریزید لابد اگر بریزند خراب می شود . سازنده این چشم پیچیده هم خداست که در دفترچۀ راهنما بشر یعنی قرآن فرموده است :

 یا ایها الذین امنوا یغضّوا مِن أبصارهم 

 یعنی ای کسانی که من را به خدایی قبول دارید چشمهایتان را از نامحرمان بپوشانید .

در مورد چشم به چشم پزشک یا روانشناس هم نباید رجوع کرد که ازآنها بپرسیم که گناه به نامحرم بکنیم  ضرر دارد یا نه؟ زیدا شما اگر یک رادیو داشته باشید و یک کارگر برق موجود باشد ،‌ یک دیپلم فنی برق ، یک مهندس الکترونیک و یک نفر هم بگوید من سازنده آن هستم رادیو را به کدامیک می دهید و راهنمایی می گیرید مسلماً عقل می گوید به سازنده باید رجوع کرد . از این هم بگذریم خود روانشناسی 170سال بیشتر سابقه ندارد . کارل یکی از بزرگان این نوع روانشناسی می گوید رفتار شناسی هنوز نوزاد است و منتظر پاستورهای خودش است و جالب تر اینکه این نوعروانشناسی هنوز نمی داند که انسان روح دارد یا نه پسنمی تواند راجع به اثرات نگاه یا موسیقی روی روح انسان نظردهد اگر هم روانشناسی به معنای روح شناسی را بخواهیم موردتوجه قرار دهیم که سابقه زیاد دارد قویّان این رشته یعنی مرتاضها و هیپنوتیزکننده های قوی می گویند : «ما با الفبای روح هنوز همر آشنا نشده ایم» پس اینها هم نمی توانند نظر محکم و علمی دربارۀ خوب یا بد بودن نگاه بدهند برخی می گویند : مجتهد می گوید بعضی موسیقی ها را گوش ندهید مگر موسیقی دان یا نُت دان است؟ می گوید دزد را60ضربه شلاق بزنید مگر حقوقدان است؟ میگوید  دختر9سالگی بالغ می شود ، مگر فیزیولوژیک است ؟ می گوید فلان نظام بانکی حرام است مگر اقتصاددان است ؟ بعد می گویند پس فقط باید درباره نماز و روزه نظر بدهد؟! کی گفته ما از مجتهد تقلید می کنیم؟ ما در فیضیه داد می زنیم و می گوئیم ما از اقتصاددان ، فیزیولوژیست ، روانشناس و مجتهد تقلید نمی کنیم حتی از رسول اکرم (ص) هم اگر از خودش چیزی بگوید تقلید نمی کنیم. پس ما فقط از سازنده خود پیروی میکنیم و اگر از مجتهد تقلید می کنیم زیدا دستورات فرستاده های خدا را دسته بندی کرده و شده است رساله علمیه !! دستور خدا قرآن است ، تفسیرش احادیث و دسته بندی آن رساله ها . چشم قوی ترین ابزار حسّی است هیچیک از حسهای پنجگانۀ ما بدون تماس حس نمی کنند ، دست بدون تماس گرمی را نمی فهمد ، حس چشایی تا غذا رویش قرار نگیرد مزّۀ آن را درک نمی کند البته بویایی کمی از دور می فهمد شنوائی گوش محدود است تنها صداهای بین 20000-20هرتز را می شنود بسامدهای بالاتر مانند صدای مورچه را نمی شنود ولی در این میان آستانۀ بینایی17000متر است از این فاصله بدون مانع نور شمع را می بیند و از اینجا می خواهیم بحث علمی کنیم فرض کنید من طلبه نیستم که هیچ مسلمان هم نیستم بحث علمیست .هر نگاه مساوی است با یک خواسته،  اگر فرد 1000مورد در یک روزدید 1000خواسته دارد بیشتر نخواهد کمتر نمی خواهد وقتی خواست نمی تواند خواسته هایش را برآورده کند، کی گفته خواستن توانستن است من می خواهم فردا خورشید از مغرب درآید می گویند : تو چکارۀ هستی هستی ؟!اگر جامعه را آزاد آزاد فرض کنی خدا هم نباشد ، دین ، قانون ،غیرت هیچکدام نباشد جلوی تو را هم نگیرند باز انسان به خواستۀ دل و چشم نمی رسد اگر زیبا باشد پول هم داشته باشد باز هم نمی تواند .

سؤال : چرا نمی رسد و نمی تواند خواستۀ دل را تأمین کند؟ شاید به 10تا حداکثر برسد به 990تا نمی رسد زیرا چشم از 17کیلومتری تحریک می شود ولی حس لامسه و جسم که با آن باید به خواستۀ دل برسد از راه دور تحریک نمی شود و به گرد پای چشم هم نمی رسد و نرسیدن مساوی است با شکست . بچه نمی تواند اسباب بازی را درست کند یا از پله بالا برود شکست می خورد بعد با داد زدن نشان می دهد ، امتحانش را خراب می کند افسرده یاعصبانی می شود و شکستهای پی در پی افسردگی ، پرخاشگری را در پی دارد آمار تحقیقی گرفتیم 60%شکستهای جوانان ما در دانشگاهها از مسائل و خواسته های جنسی است . طرف می گوید تا در خوابگاه هستم ناراحت نیستم وقتی می روم خانه دیگر افسرده ام یا عصبانی هستم و داد می زنم علت معمولا اینست که در بین راه ده ها مورد نگاه کرده ، خواسته ولی دیده که نمی تواند به آن دست پیدا کند ، شکست خورده ، عقده شده ناراحت است و این گونه بروز می دهد . این تحلیل زیبا از من نیست از کس است که نرسیسیان ازعلمای مسیحیت درباره اش می گوید: اگر این خطیب بزرگ(علی«ع»)در عصر ما هم اکنون برمنبر کوفه پا می نهاد می دیدید که مسجد کوفه با آن پهناوریش از اروپائیان موج میزد می آمدند تا از دریای دانشش روحشان را سیراب کنند.  این تحلیل علی (ع)است که می فرماید:«کم من نظره أورثت حسره طویله» حدود20کتاب لغت راگشتم دیدم حسره را تعریف کرده اند به

حالت رنجوری و درماندگی پس از شکست که گاهی با آه کشیدن همراه است . البته گاهی انسان بنز هم ببیند آه می کشد ولی در مورد نگاه جنسی بیشتر خود نمایی می کند .

سؤال : آیا منع از نگاه آزادانه به نامحرمان صلب آزادی نیست؟

جواب : این عین آزادی است به قول شهید مطهری ما دو نوع آزادی داریم : آزادی درونی وبیرونی، انسان هم باید در بیرون

آزاد باشد هم در درون ، این آزادی واقعی است شما به عاشق می گوئید آزاد ، گرفتار دلش است از درون محدود است شما به

معتاد می گوئید آزاد ، اسلام می گوید گاهی یک نگاه می کنی یک مدت اسیر می شوی با این کار آزادی درون را از

 دست میدهی نمی تواند آزادانه بزرگترین انتخاب زندگی اش یعنی همسر را انجام دهد از روی اسارت دلش با کسی ازدواج می کند بعد از مدتی که عشقش فروکش کرد و کمی دلش از اسارت خارج شد می فهمد چه کلاهی سرش رفته با کسی ازدواج کردی که یک عمر باید کنارش از اخلاقش و .... رنج بکشد . می رود پارک چند نگاه می کند داغون می شود اما کسی که نگاه نمی کند چقدر راحت است . امام علی (ع) : من غض طرفه أراح قلب.  کسی که چشمش را از نگاه نامحرم بپوشاند دلش راحت می شود .

سؤال : آیا بعد از یک مدتی نگاه کردن عادی نمی شود؟

جواب : این نظر فروید است حتی می گوید اگر پدر و مادر در خانه لخت هم شوند بچه ها کم کم برایشان عادی می شود یا اینکه می گوید : انسان را اگر از چیزی منع کنند به آن حریص می شودذ اگر به بچه بگویند دست نزن بیشتر علاقمند به دست زدن می شود آنها می گویند حجاب را بردارید اول همه حریصند ولی بعد از مدتی عادی می شود ، ظاهرش خیلی زیباست خوب بافتی! اما باید بگوئیم خود تو نیک جواب ساده است ما می گوئیم همۀ غریزه های انسان تنوع طلب است به غیر از یکی آن هم دستشویی رفتن است اگر کسی یکبار رفت دستشویی بعد اگر برود بهترین دستشویی را هم ببیند دلش نمی خواهد . حتی غریزه خوردن هم اینطور نیست سیر هم هست اگر یک غذای خوشمزه دیگر بیاورند برایش دوست دارد یک مقدار دیگر بخورد انسان نسبت به مسائل جنسی تنوع طلب است اگر مجله ها را پر از عکسهای جنسی کنند باز یک مجلۀ جدید بیاید که عکسهای جدیدی داشته باشد همه می خواهند، اگر عادی می شد که برخی مردها3یا4 زن نمی گرفتند.

برخی شاهان حتی تا 2000زن را هم نوشته اند داشته اند، غرب گفتند 50سال آزاد بگذارید درست می شود ولی چرا هنوز درست نشده است ایدز آمد ، مراکز همجنس بازی هنوز فعال است گفتید تمام می شود چرا نشد ؟هنوز هم حرص است چرا ؟ زیرا اگر چیزی ممنوع شود و در عین حال تحریک هم در موردش صورت  بگیرد باعث حرص می شود اگر زن پوشیده باشد و مرد هم نگاه نکند یعنی تحریک صورت نگیرد حرص هم نخواهد بود ، اسلام اینرا قبول ندارد که عادی می شود هنوز هم در غرب پرفروش ترین فیلمها ، فیلمهای جنسی است چرا تمام نشد ؟! این هم یک کلاهدیگر که سدمان گذاشتند !

مراد هر که آری مطیع نفس تو گ          بجز نفس که فرمان دهد چو یافت مراد

سؤال : آیا با این همه فیلمها و آزادیهای جنسی غرب افسرده شده است که می گوئید ؟

خودشان آمار دارند در غرب 400 میلیون بیمار روانی دارند امریکا اعلام کرد از هر 22نفر یک نفر به روانپزشک مراجعه کرده یا مبتلابه جنون شده است . خودشان اعلام کردند طبق بررسی های یک مؤسسه در امریکا میزان ابتلاء به بیماریهای روانی در انسانهای مذهبی 40%کمتر بوده تازه این راجع به مذهبهای کلیسا است چه رسد به اسلام ، اسلام مخالف زیبا طلبی ما نیست مخالف نابودیماست .   به اسلام عمل نمی کنیم بعد می گوئیم چرا ما به جایی نمی رسیم. سید جمال الدین اسد آبادی می گوید : بزرگترین خدمت ما به اسلام اینست که بگوئیم : «بسمه تعالی ما مسلمان نیستیم» کی گفته مابه اسلام عمل کردیم و به جایی نرسیدیم .اسلام می گویدنگاه نکن تا دلت اسیر نشود تا محدود به این  چیزهای کوچک نشوی توبرای کارهای بزرگتر ساخته شده ای

آدمی کاو نگنجد درجهان             در سر خاری همی گردد نهان

ظاهرش را پشه ای آردبه چرخ    باطنش باشد محیط هفت  چرخ

از این بالاتر اسلام می گوید ، خدا می گوید لیاقت دلت غیر من نیست.

جای دیگر نگرد خبری نیست           هر چه هست در این مکتب نورانیست

سؤال : ما به قصد لذت به خانمها نگاه نمی کنیم بلکه به قصد خواهرمان به او نگاه می کنیم اصطلاحاً به «چشم خواهری»آیا باز هماشکال دارد ؟ وقتی نگاه به نامحرمان می کنیم تأثیری روی من نمی گذارد آیا اگر نگاه کنم اشکالی دارد یا مشکلی پیش می آید ؟

جواب : خیلی وقتها نفس اماره سر خود انسان هم کلاه می گذارد گنجشک را رنگ می کند جای قناری به طرف می اندازد خیلی باید مواظب بود فریب آن را نخورد این قضیۀ «چشم خواهری» هم یکی از همانهاست نمی دانم چرا خیلی وقتها افراد در نهایت به خواستگاری این به اصطللاح خواهر می روند و با او ازدواج می کننداین نشان میدهد که طرف علاقه به او داشت و با برچسب «جای خواهرم است» وجدان خودش را توجیه می کرده . اما کسانی که می گویند نگاه می کنیم تأثیری ندارند برایشان مثالی می زنیم می پرسیم : اگر شما بالای یک کوه بزرگ کنار دره ای ایستاده  باشید و لب دره یک سنگی باشد که شل است و لغزنده و ممکن است اگر پایت را روی آن بگذاری سنگ بیفتد و شما هم در دره سقوط کنید آیا با وجود این وضعیت گر چه تنها احتمال می دهید سنگ بیفتد عقلتان اجازه می دهد پا بر روی آن سنگ بگذارید ؟یقیناً جواب ، خیر است . هرگز حاضر به چنین کاری نیستید در مورد نگاه هم جریان به همین شکل است با توجه به اینکه از میان خانمها از 100تا اولاً 70تا زیبا هستند و به نوعی چهرۀ جذاب دارند و از طرف دیگر شما جوان هستید و آتش شهوت و غریزه در درون شما شعله ور ومانند انبار مهمات هستید شاید فکر می کنید اگر نگاه به نامحرمان کنی تأثیری بر شما ندارد یا با چشم پاک نگاه نمی کنی

ولی با توجه به وضعیتی که خود شما و طرف مقابل دارد جریان شما مانند جریان سنگ لب دره است حتی اگر احتمال سقوط کم باشد [که البته در این مورد کم هم نیست]چون منجر به سقوط ومعصیت است عقل اجازۀ انجام آن را نمی دهد و می گوید:  اگر علاقمندبه سلامتی روح و روان و آخرت خود هستید لطفاً چشمانتان را درویش کنید[یعنی ببندید]

در چشم من آمد آن سهی سرو بلند             بِرُبود دلم ز دست ودر پای افکند

این دیدۀ شوخ می برد دل به کمند

                           خواهی که به کس دل ندهی دیده ببند

سؤال:چرا این شکستهای روانی و افسردگی و...رااحساس نمیکنیم؟

جواب : ممکن است کسی ایدز بگیرد20سال هم به آن مبتلا باشد ولی متوجه نشود‌، بیماریهای روانی اغلب اینگونه است به دکترهایروانکاو اگر مراجعه کنید غالب بیماریهای روانی در اثر مسئله ای در5سال پیش یا بیشتر ایجاد شده است خیلی خزنده و ضعیف است مولوی در مثنوی می گوید یک دزدی در شب داشت دزدی میکرد و قفل مغازه را می برید یک کسی دید گفت: داری چکار می کنیگفت : دارم ساز می زنم گفت : پس صدایش کو؟ گفت : صبح در می آید .

سؤال : آیا ما حق ارضاء غریزه نداریم ؟

جواب : ارضاء با تحریک فرق دارد قبول داریم میل جنسی غریزی و فطری است ولی مسئله اینست که نگاه لذت آمیز به نامحرم ارضاء نیست تحریک غریزه است گاهی شما می گویید : تشنه ام آب می خواهم ؟ یکی یک لیوان آب نشان بدهد بعد هم بریزد روی زمین ، همۀ عقلاء می گویند ریختن آب جلوی تشنه تحریک است ،چلوکباب خوردن جلوی گرسنه تحریک است ! یک ساعت فیلم جنسی دیدن یعنی یکساعت فیلم شکست ، مکالمات تلفنی همه یعنی شکست و این شکستها علاوه بر افسردگی و پرخاشگری که ذکر شد اعتماد به نفس فرد را به شدت ضربه می زند ، اسلام به همین دلایل است که می گوید تحریک بدون رسیدن و ارضاء واقعی ممنوع. می گوید صدایت را نازک نکن ای زن ، پایت رابا خلخال زمین نزن زیدا دیگران را تحریک می کند چقدر مکتب پویا است حتی می گوید جای زن اگر هنوز گرم است نشین این حدتحریک را هم خوب نمی داند پس ارضاءبد نیست بلکه شما ثابت کن نگاه ارضاء است و تحریک نیست . فردی رفته بود داخل دستشویی دعای هنگام شستن بینی در وضو(استنشاق)  را می خوانداشتباهاً یکی از آنجا رد می شد به قول مولوی گفت :

خوب وردی به چنگ آورده ای       لیک سوراخ دعا گم کرده ای

لذت بردن در خانه برای همسر جایز است اما بیرون حرام،همان اسلامی که می گوید : اگر زن عطر بزند و بیاید بیرون از خانه سنگها او را لعنت می کنند می گوید : اگر زن برای شوهرش عطر بزند تاصبح فرشته ها برای او تسبیح می گویند .تا این حد در انسان مؤثر است و مضر ، لذا به حضرت یوسف فرمود : اگر ما تو را نجات نمی دادیم نمی توانستی خودت را از دست زلیخا نجات دهی ؟

راه درمان نگاه :

برخی می گویند ازدواج موجب درمان نگاه است ولی اینطور نیست چه بساافرادیکه ازدواج کردند ولی هنوز سادیسم چشم چرانی دارند.راه درمان به اعتقاد ما محبت پیدا کردن نسبت به خدا است این میل به لذت جنسی را محبت می تواند خاموش کند  مانند آب روی آتش زیرا اگر کسی محبوبی داشت اولاً حاضرنیست کاری بکندکه او ناراحت شود ، ثانیاً از او شرم می کند که کاری را که اودوست ندارد انجام داد و اصولاً محبت موجب حضور است از عاشقها اگر بپرسید از 24 ساعت 25 ساعت به فکر معشوقشان هستند و این حضور موجب شرم از دوست است . اما سوال اساسی اینست که این محبت را چگونه می توان بدست آورد؟

بهترین راه رسیدن به محبت الهی نیایش و سخن گفتن باخداست  بالخصوص نماز شب در سحرها و اگر نمی تواند قبل از خواب،  یاد خدا موجب مجبت است راه درمان  گفتگو(نیایش)    محبت   حضور    شرم    ترک گناه این راهی که بیان شد راه درمان پیشنهادی استاد برادران بود اما به عنوان تبصره این نکته را اضافه می کنیم که باید در جلسه، دلهایجوانها را به محبت خدا و اهل بیت گره زد و محبت را القاء کرد وسپس به عنوان راه درمان تکمیلی باید گفت معمولاً عادتهای این چنین[مانندنگاه حرام]با مراقبت دقیق نشأت گرفته از عشق خدا اصلاح شود یعنی به جوانی که محبت خدا در دلش زنده شده است بگوئیم اگر یک مدت تمرین کنی و سعی کنی بطور جدی در خیابان مواظب چشمهایت باشی که به هیچ نامحرمی نگاه نکنی کم کم این

مسئله برای چشمت ملکه و عادت می شود و می توانی چشمانت را از این حرام الهی حفظ کنی و در عوض درهای رحمت الهی به رویت گشوده می شود . و مثالهای عملی از بخش الگوها (شهید همت) برایش بزنیم تا مسئله جا بیفتد . و اگر در بخشهای مختلف محبت سخنران توانسته باشد بطور دقیق موفق و جذاب ضررهای نگاه(دنیایی و آخرتی)فواید نگاه نکردن و سؤالات مطرحه را پاسخ دهد انشا الله موفق می شود چشمان عده ای را اصلاح کند که البته در همۀ این قسمتها عامل بودن خودسخنگو حرف اول را می زند

۹۶/۰۳/۱۲ موافقین ۰ مخالفین ۰
بهاری

نگاه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی